La Convenzione delle Nazioni Unite sul diritto del mare del 10 dicembre 1982 e' entrata in vigore, sul piano internazionale, il 16 novembre 1994, in seguito al trascorrere di dodici mesi dal deposito del sessantesimo strumento di ratifica o di adesione, come previsto dall'art. 308, paragrafo 1. A seguito dell'autorizzazione data con legge 2 dicembre 1994, n. 689 pubblicata sul supplemento ordinario alla Gazzetta Ufficiale n. 295 del 19 dicembre 1994, si e' provveduto a depositare lo strumento di ratifica della Convenzione in data 13 gennaio 1995. Ai sensi dell'art. 308, paragrafo 2, la Convenzione sul diritto del mare, firmata a Montego Bay il 10 dicembre 1982, e' entrata in vigore per l'Italia il 12 febbraio 1995. Il 13 gennaio 1995 l'Italia ha altresi' ratificato, in base ad autorizzazione data con legge 2 dicembre 1994, n. 689 pubblicata sul supplemento ordinario alla Gazzetta Ufficiale n. 295 del 19 dicembre 1994, l'accordo di applicazione della parte XI della Convenzione delle Nazioni Unite sul diritto del mare, aperto alla firma a New York il 29 luglio 1994. Tale accordo entrera' in vigore quando saranno riunite le condizioni previste nel suo art. 6. Esso e' peraltro provvisoriamente applicabile a partire dal 16 novembre 1994. L'applicazione provvisoria vale anche per l'Italia a seguito di notifica effettuata il 14 novembre 1994. Al momento del deposito della ratifica sono state formulate dall'Italia le seguenti dichiarazioni: 'Upon depositing its instrument of ratification Italy recalls that, as Member State of the European Community it has transferred competence to the Community with respect to certain matters governed by the Convention. A detailed declaration on the nature and extension of the competence transferred to the European Community will be made in due course in accordance with the provisions in Annex XI of the Convention. Italy wishes also to reconfirm the following declarations made when it signed the Convention: 'According to the Convention, the coastal State does not enjoy residual rights in the exclusive economic zone. In particular, the rights and jurisdiction of the coastal State in such zone do not include the right to obtain notification of military exercises or manoeuvres or to authorize them. Moreover, the rights of the coastal States to build and to authorize the construction, operation and the use of installations and structures in the exclusive economic zone and on the continental shelf, is limited only to the categories of such installations and structures as listed in article 60 of the Convention. None of the provisions of the Convention, which corresponds on this matter to customary international law, can be regarded as entitling the coastal State to make innocent passage of particular categories of foreign ships dependent on prior consent or notification.'. Italy has the honor to declare, under paragraph 1(a) of article 298 of the Convention, that is does not accept any of the procedures provided for in section 2 of Part XV with respect to disputes concerning the interpretation of articles 15, 74 and 83 relating to sea boundary delimitations as well as those involving historic bays of titles. In any case, the present Declarations should not be interpreted as entailing acceptance or rejection by Italy of declarations concerning matters other than those considered in it, made by other States upon signature or ratification.'.