MINISTERO DEGLI AFFARI ESTERI

COMUNICATO

Entrata  in vigore  del  protocollo IV  sulle  armi laser  accecanti,
  firmato a  Vienna il  13 ottobre  1995, e  del protocollo  II sulla
  proibizione  o  restrizione dell'uso  di  mine,  trappole ed  altri
  ordigni,  come   emendato  a   Ginevra  il   3  maggio   1996,  con
  dichiarazione finale, entrambi adottati  nel corso della conferenza
  di revisione quali atti addizionali alla convenzione di Ginevra del
  10 ottobre 1980  sulla proibizione o la limitazione  di talune armi
  convenzionali aventi effetti dannosi o indiscriminati.
(GU n.81 del 8-4-1999)

  A  seguito dell'emanazione  della  legge 29  luglio  1998, n.  290,
pubblicata nella  Gazzetta Ufficiale  n. 193 -  supplemento ordinario
del  20 agosto  1998, che  ha  autorizzato la  ratifica italiana  del
protocollo  IV sulle  armi laser  accecanti, firmato  a Vienna  il 13
ottobre 1995,  e del  protocollo II  sulla proibizione  o restrizione
dell'uso di mine, trappole ed  altri ordigni, come emendato a Ginevra
il 3  maggio 1996,  con dichiarazione  finale, entrambi  adottati nel
corso  della  conferenza di  revisione  quali  atti addizionali  alla
Convenzione di  Ginevra del  10 ottobre 1980  sulla proibizione  o la
limitazione  di talune  armi convenzionali  aventi effetti  dannosi o
indiscriminati,  si  e'  provveduto  a  depositare  lo  strumento  di
ratifica italiano, in data 13 gennaio 1999.
  Al  momento  della  ratifica  l'Italia  ha  formulato  le  seguenti
dichiarazioni:
  In  depositing the  instrument of  ratification of  Protocol II  on
prohibition or restrictions on the use of mines, boobytraps and other
devices and Protocol  IV entitled Protocol on  blinding laser weapons
annexed to the  Convention on Prohibition on Restrictions  on the Use
of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be excessively
injurious or  to have indiscriminate effects,  the Italian Government
wishes to make the following statements:
  "Under article 1 of Protocol II, it is understanding of the Italian
Government  that those  provisions  of the  Protocol  which by  their
contents  or  nature may  be  applied  also  in peacetime,  shall  be
observed at all times.
  Under Article 2  of the Protocol II, in order  to fully address the
humanitarian  concerns raised  antipersonnel  landmines, the  Italian
Parliament  has   enacted  and  brought  into   force  a  legislation
containing a far more stringent  definition of those devices. In this
regard,  while  reaffirming its  commitment  to  promote the  further
development of international humanitarian law, the Italian Government
confirms its understanding  that the word 'primarily'  is included in
article II  paragraph 3 of  the amended  Protocol II to  clarify that
mines designed to be detonated  by the presence, proximity or contact
of  a  vehicle  as  opposed  to a  person,  that  are  equipped  with
antihandling devices,  are not considered  anti personnel mines  as a
result of being so equipped.
  Under Article  5 of  the Protocol  II, it  is understanding  of the
Italian Government  that Article  5 (paragraph  2) does  not preclude
agreement in  connection with peace treaties  and related agreements,
among  concerned  states  to  allocate  responsibilities  under  this
paragraph in another manner which  reflects the spirit and purpose of
the Article.
  Under Article  1 ot  the Protocol  IV, it  is understanding  of the
Italian Government  that the  provisions of  Protocol which  by their
contents  or  nature may  be  applied  also  in peacetime,  shall  be
observed at all times".
  Ai sensi degli articoli 2 e  5 (4) degli atti sopra menzionati, gli
stessi entreranno in vigore per l'Italia il 13 luglio 1999.