Entrata in vigore del protocollo IV sulle armi laser accecanti, firmato a Vienna il 13 ottobre 1995, e del protocollo II sulla proibizione o restrizione dell'uso di mine, trappole ed altri ordigni, come emendato a Ginevra il 3 maggio 1996, con dichiarazione finale, entrambi adottati nel corso della conferenza di revisione quali atti addizionali alla convenzione di Ginevra del 10 ottobre 1980 sulla proibizione o la limitazione di talune armi convenzionali aventi effetti dannosi o indiscriminati.(GU n.81 del 8-4-1999)
A seguito dell'emanazione della legge 29 luglio 1998, n. 290, pubblicata nella Gazzetta Ufficiale n. 193 - supplemento ordinario del 20 agosto 1998, che ha autorizzato la ratifica italiana del protocollo IV sulle armi laser accecanti, firmato a Vienna il 13 ottobre 1995, e del protocollo II sulla proibizione o restrizione dell'uso di mine, trappole ed altri ordigni, come emendato a Ginevra il 3 maggio 1996, con dichiarazione finale, entrambi adottati nel corso della conferenza di revisione quali atti addizionali alla Convenzione di Ginevra del 10 ottobre 1980 sulla proibizione o la limitazione di talune armi convenzionali aventi effetti dannosi o indiscriminati, si e' provveduto a depositare lo strumento di ratifica italiano, in data 13 gennaio 1999. Al momento della ratifica l'Italia ha formulato le seguenti dichiarazioni: In depositing the instrument of ratification of Protocol II on prohibition or restrictions on the use of mines, boobytraps and other devices and Protocol IV entitled Protocol on blinding laser weapons annexed to the Convention on Prohibition on Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be excessively injurious or to have indiscriminate effects, the Italian Government wishes to make the following statements: "Under article 1 of Protocol II, it is understanding of the Italian Government that those provisions of the Protocol which by their contents or nature may be applied also in peacetime, shall be observed at all times. Under Article 2 of the Protocol II, in order to fully address the humanitarian concerns raised antipersonnel landmines, the Italian Parliament has enacted and brought into force a legislation containing a far more stringent definition of those devices. In this regard, while reaffirming its commitment to promote the further development of international humanitarian law, the Italian Government confirms its understanding that the word 'primarily' is included in article II paragraph 3 of the amended Protocol II to clarify that mines designed to be detonated by the presence, proximity or contact of a vehicle as opposed to a person, that are equipped with antihandling devices, are not considered anti personnel mines as a result of being so equipped. Under Article 5 of the Protocol II, it is understanding of the Italian Government that Article 5 (paragraph 2) does not preclude agreement in connection with peace treaties and related agreements, among concerned states to allocate responsibilities under this paragraph in another manner which reflects the spirit and purpose of the Article. Under Article 1 ot the Protocol IV, it is understanding of the Italian Government that the provisions of Protocol which by their contents or nature may be applied also in peacetime, shall be observed at all times". Ai sensi degli articoli 2 e 5 (4) degli atti sopra menzionati, gli stessi entreranno in vigore per l'Italia il 13 luglio 1999.